Ajankohtaista
Tavoitteeni on ajaa Suomen cup-kauden neljästä kilpailusta kolme (olen LänsiAuto EcoRunin ratamestari 18.4.2015). Kauden avaus oli 14.3. Savossa Kuopion Autokauppa EcoRun.
Savon kisa oli hyvä reitiltään, järjestelyiltään ja myös säältään. Ajankohta oli sama kuin vuosi aiemmin, mutta nyt teitä ei vaivannut märkyys ja ajon tahmaisuus kuten 2013. Toyota-liike on jo vakiintuneesti mukana niin kisapaikkana ja järjestelyissä, mutta on myös järjestänyt kilpailijoita "viivalle".
Olin hyvissä ajoin kysynyt ja saanut maahantuojan uuden Opel Corsan, jonka mallistosta sain matalaviritteisen litran bensaturbon. Moottori on kolmisylinterinen, teholtaan 90 kv eli 66 kW. Veto on sitkeää ja nöyrää, joten arvelin olevan mielenkiintoista tutustua siihen taloudellisuusajon kilpailuautonakin.
Kartturikysymys sai vielä kaksi päivää ennen kilpailua uudet käänteet. Tilanne muuttui mielenkiintoiseksi kun sain kollegani lähtemään kokeilemaan ennen kokeilemattomia asioita elämässään. En menomatkalla Kuopioon juurikaan "stressannut" häntä kilpailulla, mutta hienosti hän oppi tulkitsemaan tiekirjaa ja hoitamaan aikalaskentaakin. Olin iloinen kun hän lajiin lähti ennakkoluulottomasti mukaan!
Sivujuonteena vielä naistenpäivän 8.3. tapahtumasta, koska se osoitti hyvin mielenkiintoa autourheilua kohtaan, josta EcoRun sai myös hyvän osansa! AKK, Suomen Moottoriliitto ja Autoliitto järjestivät yhdessä Naisten Ajopäivän, mikä oli hyvin organisoitu perhetapahtuma, jossa naisilla oli etuoikeus ja miehille annettiin siajsa vain jos tilaa jäi.
Kilpailumme Kuopiossa meni hyvin, vaikka olenkin joutunut miettimään oliko oma suoritukseni perusteltu - vai olisinko voinut menetellä toisin? Tulos oli kovin keskinkertainen, mutta auto osoitti minusta potentiaaliaan myös tässä lajissa. Pääsin juttelemaan Jukka Johanssonin kanssa eilen 21.3. Toivon, että Jukkis löytää minua paremman sävelen Corsan ajoon, sillä hän ajanee aivan samalla autolla kuin minäkin ajoin.
Minulle jäi hyvä mieli kahdella tai kolmella tavalla kisareissusta. Tämä on pitkään, pitkään aikaan kausi, jolloin himoitsen ajaa kaikki mahdolliset kisat. Aloitus tuntui kivalta ja onnistunut kartturi kruunasi reissuani!
Seuraava cup-kilpailu on 18.4. LänsiAuto EcoRun. Teen reitin, jonka kävin eilen tarkistamassa maastossa. Kirjoituspöytäsuunnitelmaan haluan tehdä vielä muutamia muutoksia eilisen pohjalta, mutta ne eivät vaikeuttane tekemistä liiaksi. Toivon saavani aikaan mielenkiintoisen reitin kilpakumppaneilleni! Voi kun meitä suosisi yhtä kaunis kevätsää kuin mitä Savo tarjosi.
Seuraava oma kilpailuni on Tanskan NEZ-kilpailu toukokuun puolivälissä. Sen järjrstelyt ovat vielä minulla hahmottumassa ja löytänevät hyvät ratkaisunsa, vaikka en vielä niitä itse tiedäkään! Tanskaan lahtö on kuin lomareissu koska helatorstai tekee reissuamisen leppoisammaksi.
• Skoda Economy Run Tsekeissä. Kilpailussa ajetaan vain Skodilla. Säännöt ja toteutusmalli ovat pysyneet aika samoina jo vuosia. Se ON hyvä kisa, sillä olen kerran ajanut sen ja 2014 olin seuraamassa sitä. Saimme kisan järjestäjien kanssa keskustetua paljon tärkeitä asioita.
Vuonna 2012 kilpailu muuttui ykispäiväiseksi. Yleiskilpailussa suorituksia arvioioidaan hiilidioksidipäästön mukaan, mikä sopii oikein hyvin diesel- ja bensa-autojen tulosvertailuun. Luokkasijoitus määriteltiin todellisen kulutuksen ja EU-normikulutuksen suhteena.
Vuonna 2014 kisassa käytettiin polttoaineen sähköistä mittausta. Autoja ei tankattu, vaan polttoainetankin vajentumisesta pääteltiin kulutus. Systeemiä oli testattu koko talvikausi ja nyt se osoitti kätevyytensä!
•Taloudellisen ajon testilenkit! Testaa ajotapasi ja ajokkisi polttoaineenkulutusta toisten autoilijoiden vastaavalla lenkillä aikaansaamiin lukuihin. Testilenkkejä on aika monilla paikkakunnilla. Jos omasi puuttuu, niin pyydä sellaista omalle paikkakunnallesi! > Lue lisää!